دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / وکالت خرید و فروش خودرو

وکالت خرید و فروش خودرو

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

وکالت خرید و فروش خودرو ۱۴۰۳، وکالتی بوده که در آن، وکیل، می تواند، با توجه به حدود اختیاراتش، نسبت به فروش خودروی موکل یا خرید ماشین برای او، اقدام کند. مدارک هویتی طرفین و برگ سبز خودرو، از جمله مدارک لازم برای تنظیم این وکالت نامه بود و هزینه آن، مبلغ 150 هزار تومان می باشد.

 

وکالت، از جمله عقود جایزی بوده که در قانون مدنی، در ماده 656، بدین شرح تعریف شده : "وکالت، عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می نماید." بر اساس این ماده، وکالت، یعنی، کسی به موجب قرارداد، نماینده دیگری، در انجام امری و کاری گردد. این وکالت، در معنای خاص آن، به معنای اعطای وکالت، به وکیل دادگستری و در معنای عام آن، به معنای اعطای وکالت، به یک شخص عادی، غیر از وکیل دادگستری می باشد که به آن، وکالت مدنی می گویند.

 

یکی از انواع وکالت، با توجه به موضوع آن، وکالت خرید و فروش ماشین است که با توجه به مقررات قانونی موجود، مراحل، مدارک و هزینه مخصوص به خود را در سال 1403، دارد. بدون داشتن مدارک مورد نیاز و رعایت تشریفات مربوط به وکالت خرید و فروش ماشین، اعطای این وکالت، امکان پذیر نخواهد بود.

 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که وکالت خرید و فروش ماشین چیست، مدت اعتبار آن، به چه صورت بوده و هزینه و مدارک آن، در سال ۱۴۰۳ چگونه است؛ سپس، به این پرسش پاسخ دهیم که آیا با وکالت خرید و فروش ماشین، می توان سند قطعی زد و در آخر، نمونه ای از این وکالت را جهت دانلود، ارائه کنیم.

وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که وکالت خرید و فروش خودرو چیست و مدارک و هزینه های آن، در سال 1403 به چه شکل است؟ ابتدا باید، عقد وکالت را از منظر قانون مدنی را بررسی کرده و بگوییم که وکالت قضایی و وکالت مدنی، چه معنایی دارد و پس از توضیح عقد جایز که عقد وکالت نیز یکی از آن ها بوده، به این پرسش ها پاسخ دهیم که وکالت خرید و فروش ماشین چیست و مدارک و هزینه های آن، در سال ۱۴۰۳ به چه شکل است ؟

 

همانطور که در مقدمه گفتیم، وکالت، بدین معنا می باشد که شخصی، به هر علتی، نظیر عدم توان انجام کار توسط خودش، نداشتن فرصت یا تخصص و مواردی از این دست، به موجب قراردادی شفاهی یا کتبی، دیگری را برای انجام کاری، نماینده و نایب خود کند. بدین صورت که پس از اعطای وکالت، شخص نایب، می تواند، به عنوان نماینده او، به انجام کار مورد نظر بپردازد.

 

به شخصی که به موجب عقد وکالت، اعطای وکالت نموده، موکل و به نایب او، وکیل می گویند. شخص وکیل، تنها، در حدود اختیاراتی که به او داده شده و صرفا، برای انجام امری که با او، قرارداد وکالت، منعقد شده، اختیار داشته و حق انجام اقدامی، خارج از حدود و موضوع وکالت را نخواهد داشت؛ مگر اینکه وکالت، به صورت مطلق، به وی، داده شده باشد. همچنین، وکیل باید، در تمامی مراحل، مصلحت موکل خود را در نظر بگیرد و در صورت تعدی و تفریط، مسئول خواهد بود.

 

وکالت، عقدی جایز می باشد یعنی، طرفین، هر زمان که بخواهند، می توانند، نسبت به فسخ آن، اقدام کنند؛ مگر اینکه، وکالت، به صورت بلاعزل باشد. به طور کلی، اعطای وکالت، در معنای خاص و عام، قابل بررسی است. اعطای وکالت در معنای عام، یعنی موکل، به موجب عقد وکالت، یک شخص عادی را نماینده و وکیل خود می کند که در این صورت، به آن شخص، وکیل مدنی می گویند. اعطای وکالت در معنای خاص، یعنی موکل، به موجب عقد وکالت، به وکیل دادگستری که دارای پروانه وکالت بوده، اعطای وکالت کند.

 

با توجه به توضیحات بالا، در پاسخ به این پرسش که وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟ باید گفت، وکالت خرید و فروش ماشین، نوعی وکالت مدنی بوده و بدین معنا است که فردی، به یک شخص عادی، به موجب عقد وکالت و با حضور در دفاتر اسناد رسمی، برای فروختن خودرویی که مالکیت آن را دارد یا برای خرید یک خودرو برای او، اعطای وکالت کند. پس از اعطای وکالت خرید و فروش ماشین، وکیل می تواند، در حدود اختیار خود، نسبت به موضوع وکالت، اقدام نماید.

 

از آنجا که اعطای وکالت خرید و فروش ماشین، در سال 1403، نیازمند داشتن مدارک بخصوصی بوده و هزینه های مخصوص به خود را دارد، در ادامه، قصد داریم، هزینه ها و مدارک لازم برای وکالت خرید و فروش ماشین را بررسی کرده و بگوییم که مدت اعتبار این وکالت، چقدر است.

مدت اعتبار وکالت خرید و فروش خودرو ۱۴۰۳

در قسمت قبل، توضیح دادیم که وکالت خرید و فروش خودرو چیست و گفتیم که پس از اعطای این وکالت با حضور در دفاتر اسناد رسمی، وکیل می تواند، نسبت به خرید یا فروش ماشین، برای موکل خود و در حدود وکالت خویش، اقدام نماید. همچنین، اشاره کردیم، وکیل باید، مصلحت موکل را رعایت کرده و بهتر است قبل از خرید خودرو برای او، اقدام به استعلام شکایت قضایی خودروی مورد نظر نماید.

 

پس از توضیح در خصوص مفهوم وکالت خرید و فروش ماشین ۱۴۰۳، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مدت اعتبار وکالت خرید و فروش خودرو، صحبت کنیم و بگوییم که وکالت خرید و فروش ماشین، پس از اعطای آن، از سمت موکل، در دفاتر اسناد رسمی، تا چه زمانی اعتبار دارد.

 

در خصوص مدت اعتبار وکالت خرید و فروش خودرو 1403، باید گفت، از آنجا که تعیین مدت اعتبار وکالت نامه، با موکل می باشد، مدت اعتبار وکالت خرید و فروش خودرو ۱۴۰۳​، کاملا، بسته به نظر او و توافق وی با وکیل داشته و این مدت، می تواند برای یک ماه تعیین گردد یا برای یک سال و بیشتر و محدودیتی در خصوص آن، متصور نیست. همچنین، از آنجا که عقد وکالت، عقدی جایز بوده، با فوت، جنون و سفه طرفین، وکالت نامه اعتبار خود را از دست می دهد.

هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال 1403

در قسمت قبل، گفتیم که وکالت خرید و فروش خودرو چیست و مدت اعتبار آن، به چه شکل می باشد. در خصوص مدت اعتبار وکالت خرید و فروش ماشین، اشاره کردیم که این امر، کاملا، بسته به نظر موکل و توافق او با وکیل دارد. پس از صحبت در خصوص مفهوم وکالت خرید و فروش خودرو و مدت اعتبار آن، در این بخش از مقاله، قصد داریم، بگوییم، هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال 1403 چقدر است.

 

برای بررسی هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال ۱۴۰۳، باید، تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی را در خصوص تنظیم اسناد غیر مالی، مورد بررسی قرار داد. هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال ۱۴۰۳ بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، مبلغ 150 هزار تومان خواهد بود.

 

پس از توضیح در خصوص هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال 1403، از آنجا که اعطای وکالت خرید و فروش ماشین، نیازمند داشتن مدارک بخصوصی است، در ادامه، قصد داریم، درباره مدارک لازم برای وکالت خرید و فروش ماشین، صحبت کرده و بگوییم که طرفین، باید، چه مدارکی، داشته باشند.

 

لازم به ذکر است مبالغ اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 143، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

مدارک لازم برای وکالت خرید و فروش خودرو

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال 1403، به چه صورت بوده و مدت اعتبار این وکالت نامه، چقدر است. پس از توضیح در خصوص موارد فوق، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مدارک لازم برای وکالت خرید خودرو و وکالت فروش آن، صحبت کنیم. این مدارک، برای اعطای وکالت خرید خودرو، صرفا، مدارک هویتی طرفین بوده و برای اعطای وکالت فروش خودرو، شامل مدارک زیر می باشد:

 

اصل مدارک هویتی مالک ماشین که شامل شناسنامه و کارت ملی می باشد.

 

مدارک هویتی شخصی که قصد اعطای وکالت به او را داریم.

 

مدارک مربوط به اصل بیمه شخص ثالث خودرو

 

مدارک مربوط به مفاصا حساب مالیاتی خودرو

 

برگ سبز خودرو یا برگ کمپانی یا سند رسمی و مدارک مربوط به مالکیت قطعی فروشنده که قصد اعطای وکالت دارد.

 

پس از ذکر مدارک، وکالت خرید و فروش خودرو در سال 1403​، در ادامه، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که آیا با وکالت خرید و فروش خودرو، می توان سند قطعی زد یا خیر و اعتبار وکالت نامه، برای مراجعه به ادارات و مراجع رسمی، تا چه اندازه ای خواهد بود؟

 

آیا با وکالت خرید و فروش خودرو می توان سند قطعی زد

در قسمت های قبل، بررسی کردیم که هزینه وکالت خرید و فروش خودرو در سال ۱۴۰۳ چقدر است و مدارک لازم برای تنظیم وکالت خرید و فروش ماشین، چه می باشد. پس از بررسی موارد مورد اشاره، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که آیا با وکالت خرید و فروش خودرو، می توان سند رسمی و قطعی زد یا خیر؟

 

در پاسخ به این پرسش که آیا با وکالت خرید و فروش خودرو، می توان سند قطعی زد یا خیر؟ باید گفت، در صورتی وکیل می تواند، با وکالت نامه خود، اقدام به انتقال سند و تنظیم سند رسمی و قطعی نماید که اولا، وکالت خرید و فروش خودرو، به صورت رسمی اعطا گردد؛ یعنی، توسط دفاتر اسناد رسمی، تنظیم شده و ثانیا، موکل، در حدود وکالت، اختیار انتقال و تنظیم سند رسمی و قطعی را به وکیل داده باشد.

 

نمونه متن وکالت خرید و فروش خودرو

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که هزینه و مدارک وکالت خرید و فروش خودرو چیست و گفتیم که داشتن مدارک مربوط به مالکیت خودرو، در اعطای وکالت فروش، از جمله مهم ترین مدارک می باشد. در این بخش، قصد داریم، نمونه متن وکالت خرید و فروش ماشین را ارائه دهیم و سپس، فایل آن را برای دانلود، در اختیار شما عزیزان بگذاریم. نمونه متن وکالت خرید و فروش ماشین، به شرح زیر است: 

 

وکالت خرید و فروش خودرو


مشخصات موکل:

خانم/ آقای: …، نام پدر: …، به کد ملی: …، تاریخ تولد: …، به نشانی: …

مشخصات وکیل:

خانم/ آقای: …، نام پدر: …، به کد ملی: …، تاریخ تولد: …، به نشانی: …

مورد وکالت:

 مراجعه نمودن به مراکز مورد نیاز و انجام اقدامات لازم، از قرار مراکز تعویض پلاک خودرو، در تمامی استان ها و شهرستان ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، مراکز تعویض پلاک و انجام فک پلاک و نصب پلاک جدید، گرفتن گواهی نقل و انتقال به نام خود وکیل و یا هر شخصی که وکیل مصلحت بداند، گرفتن گواهی و برگه معاینه فنی و عدم خلافی و اقدام به فروش و انتقال قطعی خودرو به پلاک انتظامی ...... مدل ...... به خود یا هر شخصی که صلاح بداند، با مبلغ و کیفیت مورد نظر وکیل، حضور در دفتر اسناد رسمی، تنظیم سند قطعی، اخذ وجه معامله و امضاء ذیل اوراق و دفاتر مربوطه.

حدود اختیارات:

وکیل در انجام مورد وکالت، تمام اختیارات قانونی و حق امضا را دارا بوده و اقدام وکیل، به منزله اقدام و امضا و موکل می باشد و نافذ و معتبر است. اعتبار این وکالت نامه، برای مدت 6 ماه از تاریخ تنظیم آن، خواهد بود.

 

جهت دانلود نمونه متن وکالت خرید و فروش خودرو، از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

 

نمونه وکالت خرید و فروش خودرو
نویسنده:دینا
حجم:380KB
منبع:دینا

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الزام به تنظیم سند خودرو که از جمله موضوعاتی بوده که افراد، پس از خرید یک خودرو، به طور معمول، با آن، مواجه هستند، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید، با عنوان الزام به تنظیم سند رسمی خودرو آمده، پیشنهاد می گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وکالت خرید و فروش خودرو در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت خرید و فروش خودرو پاسخ دهند.