دینا / عقود و قراردادها / بیمه / حق بیمه اختیاری

حق بیمه اختیاری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳، هزینه ای است که به منظور استفاده از مزایای بیمه اختیاری، به عنوان یکی از انواع بیمه خویش فرما، به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت می شود. نرخ هزینه این نوع از بیمه، مبلغ 27 درصد، معادل 1.481.000 تومان بوده و برای پرداخت آن، می توان از طریق سامانه یکپارچه تامین اجتماعی اقدام نمود.

 

بیمه تامین اجتماعی، در یک تقسیم بندی کلی، به دو گروه اصلی بیمه اجباری و بیمه خویش فرما تقسیم می گردد. بیمه اجباری تامین اجتماعی، بیمه ای است که به کلیه کارگرانی تعلق می گیرد که در کارگاه های مشمول قانون کار، مشغول به کار بوده و بیمه خویش فرما که اجباری نمی باشد، شامل دو نوع بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری می گردد.

 

بیمه اختیاری، برای اشخاصی در نظر گرفته شده که تحت پوشش بیمه های دیگر نبوده و خدمات آن، شامل خدمات درمانی، بیمه بازنشستگی، ازکار افتادگی و فوت می باشد. بهره مندی از مزایای این بیمه، مستلزم پرداخت هزینه ای است که حق بیمه نامیده شده و در رابطه با پرداخت آن، لازم است به یک سری از نکات توجه شود. اهمیت برخی از این نکات، تا اندازه ای بوده که عدم رعایت آن، موجب ابطال بیمه اختیاری بیمه گذار می گردد.

 

لذا، در این مقاله، ابتدا به این سوال، پاسخ داده که حق بیمه اختیاری چیست؛ سپس در ادامه، در مورد نرخ هزینه این نوع از بیمه توضیح داده و جدول سال 1403 آن را ارائه می کنیم. در پایان نیز نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری را ضمن یک راهنمای تصویری، توضیح خواهیم داد.

حق بیمه اختیاری چیست

پیش از آنکه به این سوالات، پاسخ دهیم که حق بیمه اختیاری چیست و نرخ هزینه بیمه خویش فرما در سال ۱۴۰۳  چه میزان می باشد، بهتر است تا کمی در مورد انواع بیمه تامین اجتماعی و به طور اخص، بیمه خویش فرما و بیمه اختیاری، صحبت کرده و پس از توضیح مفهوم بیمه اختیاری، به این سوالات، پاسخ دهیم که حق بیمه اختیاری چیست و نرخ هزینه آن چقدر می باشد؟

بیمه تامین اجتماعی، که از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور، به مشمولین، ارائه گردیده، در یک تقسیم بندی کلی، به دو گروه اصلی تقسیم می گردد که این دو گروه ، عبارتند از: بیمه اجباری و بیمه خویش فرما.

 

بیمه اجباری تامین اجتماعی، بیمه ای است که به کلیه کارگرانی تعلق می گیرد که در کارگاه های مشمول قانون کار، مشغول به کار بوده و به موجب قوانین کار و تامین اجتماعی، کارفرما، موظف به بیمه کردن این کارگران می باشد. حق بیمه این نوع از بیمه تامین اجتماعی، توسط کارفرما و کارگر، به طور مشترک، پرداخت می شود.

 

بیمه خویش فرما، نوعی دیگر از بیمه تامین اجتماعی بوده که بر خلاف بیمه گروه اول، اجباری نمی باشد. این نوع از بیمه، خود به به دو نوع تقسیم می گردد: بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری.

 

بیمه اختیاری، از سوی سازمان تامین اجتماعی، برای اشخاصی در نظر گرفته شده است که تحت پوشش بیمه های دیگر نبوده و با ثبت نام آن، متقاضی می تواند از تعهدات موضوع قانون تامین اجتماعی، بابت خدمات درمانی، بیمه بازنشستگی(پس از رسیدن به سن بازنشستگی تامین اجتماعی)، ازکار افتادگی و فوت، بهره مند گردد. البته، خرید بیمه اختیاری، نیازمند شرایطی بوده که این شرایط، عبارتند از:

 

حداقل 30 روز، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی: شخصی که قصد داشته تا برای بیمه اختیاری، ثبت نام کند، لازم است تا حداقل 30 روز، در یکی از کارگاه های مشمول قانون کار، مشغول به فعالیت بوده و کارفرما، در این مدت، برای وی، بیمه رد کرده باشد. بنابراین، افرادی که دارای این سابقه نبوده، باید برای ثبت نام بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اقدام نمایند.

 

حداکثر سن 50 سال: حداکثر سن مجاز، برای ثبت نام بیمه اختیاری که یکی از انواع بیمه خویش فرما بوده، 50 سال می باشد. البته، این شرط، دارای دو استثنا است: اشخاصی که بیش از 50 سال داشته، چنانچه دارای سابقه بیمه قبلی، معادل مازاد سنی خود باشند و همچنین، افرادی که دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند، می توانند در طرح بیمه اختیاری، به عنوان یکی از انواع بیمه خویش فرما، ثبت نام کنند. لازم به ذکر است، سوابق بیمه، از طریق سایت سابقه بیمه sabeghe.tamin.ir، قابل مشاهده و دریافت می باشد.

 

نبودن تحت پوشش بیمه اجباری یا سایر صندوق های بیمه: در صورتی که دارنده بیمه اختیاری، به طور مجدد، در کارگاه های مشمول قانون کار، مشغول شده و بیمه اجباری شود یا اینکه مشمول صندوق‌ های بیمه ‌ای دیگر گردد، موظف است تا این مساله را به سازمان تامین اجتماعی، اطلاع داده و بیمه اختیاری وی قطع خواهد شد.

 

افرادی که واجد شرایط فوق بوده، می توانند با مراجعه حضوری، به یکی از شعب تامین اجتماعی یا با ورود به سایت سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تامین ‏اجتماعی، به نشانی اینترنتی es.tamin.ir برای ثبت نام بیمه اختیاری اقدام نمایند.

 

اما بهره مندی از مزایای بیمه اختیاری، به عنوان یکی از زیرمجموعه های بیمه خویش فرما، همچون سایر انواع بیمه، مستلزم پرداخت هزینه ای است که مطابق قوانین بیمه، حق بیمه نامیده می شود. به موجب بند 6 ماده قانون تامین اجتماعی: « حق بیمه، عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن، به سازمان پرداخت می‌ گردد. »

بنابراین، در پاسخ به این سوال که حق بیمه اختیاری چیست، می توان گفت، حق بیمه اختیاری، وجوهی است است که بر اساس نرخ هزینه قانونی و به منظور استفاده از مزایای بیمه اختیاری، به عنوان یکی از انواع بیمه خویش فرما، به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت می شود.

 

در رابطه با حق بیمه اختیاری سال 1403، لازم است به یک سری از نکات توجه شود. اهمیت برخی از این نکات، تا اندازه ای بوده که عدم رعایت آن، موجب ابطال بیمه اختیاری بیمه گذار می گردد. لذا، در ادامه، به توضیح این نکات می پردازیم.

 

اولین و مهم ترین نکته در رابطه با حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۳، این مساله بوده که پرداخت این نوع از حق بیمه، همانند نوع دیگر بیمه خویش فرما، یعنی بیمه مشاغل آزاد، به طور کامل، بر عهده بیمه گذار می باشد. برخلاف بیمه اجباری تامین اجتماعی، که کارگر و کارفرما، هرکدام، بخشی از حق بیمه را می پردازند.

 

با پرداخت حق بیمه اختیاری، بیمه شده از مزایایی، شامل خدمات درمانی، وسایل کمک‌ پزشکی، مستمری بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی و هزینه کفن و دفن، برخوردار می گردد؛ در نتیجه، سایر مزایای بیمه اجباری، یعنی، کمک‌ هزینه ازدواج(یا همان هدیه ازدواج تامین اجتماعی)، از کارافتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری، به دارندگان این نوع از بیمه خویش فرما، پرداخت نمی شود.

 

مهلت پرداخت حق بیمه اختیاری سال 1403، برای هر ماه، تا آخرین روز دو ماه بعد می باشد. در صورتی که در این مهلت، حق بیمه پرداخت نشود، قرارداد بیمه، از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده، باطل شده و بیمه گذار، باید مجددا برای ثبت نام بیمه اختیاری، اقدام نماید. ضمنا، اولین پرداخت حق بیمه این نوع از بیمه خویش فرما، باید همزمان با انعقاد قرارداد بیمه، انجام گیرد.

نرخ حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳

هنگامی که اشخاص، قصد داشته تا برای خرید یک نوع از انواع بیمه اقدام نمایند، دو سوال اصلی، برای آنها مطرح می گردد: این بیمه، دارای چه پوشش هایی می باشد؟ نرخ حق بیمه اختیاری 1403، چه میزان می باشد؟

 

این دو سوال، در رابطه با خرید بیمه اختیاری نیز برای متقاضیان، مطرح می باشد. همانطور که پیش از این توضیح دادیم، پوشش های بیمه اختیاری، که یکی از زیر مجموعه های بیمه خویش فرما تامین اجتماعی بوده، شامل خدمات درمانی، وسایل کمک‌ پزشکی، مستمری بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی و کمک هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی می باشد.

 

در این بخش، قصد داریم تا به سوال دوم، پاسخ داده و با بررسی نرخ بیمه اختیاری تامین اجتماعی در سال 1403، به این پرسش، جواب دهیم که متقاضیان، برای خرید بیمه اختیاری، در سال ۱۴۰۳، باید چه مقدار هزینه ای را بپردازند؟

 

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، نرخ هزینه بیمه اختیاری خویش فرما این سازمان، 27 درصد بوده که با محاسبه حداقل دستمزد، هزینه خرید بیمه اختیاری، مبلغ 1.481.000 تومان (معادل 1 میلیون و481 هزار تومان) می باشد. در صورت تغییر دستمزد، این مبلغ، تغییر خواهد یافت. شایان ذکر است، برابر آخرین بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی مبلغ حق بیمه‌ ها منطبق با حرفه و یا شغل تغییر می‌ کند.

 

جدول حق بیمه اختیاری 1403

در بخش های قبل، به توضیح مفهوم بیمه اختیاری، پرداخته و در ادامه، نرخ هزینه این نوع از بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی، در سال 1403 را توضیح دادیم. در این بخش، جدول حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۳ را جهت اطلاع خوانندگان محترمی که متقاضی خرید بیمه اختیاری بوده، ارائه خواهیم کرد.

 

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه اغلب، مفهوم بیمه اختیاری با بیمه مشاغل آزاد، به عنوان یکی دیگر از انواع بیمه خویش فرما، اشتباه گرفته می شود، در حالی که شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، برای این دو متفاوت می باشد، در جدول زیر، جدول حق بیمه است که نرخ هزینه سال گذشته هر دو نوع بیمه نامه، به تفکیک، ارائه گردیده است. همچنین، باید مد نظر داشت که مبالغ جدول، در خصوص 6 ماهه اول سال و روزهای 31 روزه است و مبلغ پرداختی در 6 ماهه دوم و روزهای 30 روزه، اندکی کاهش خواهد یافت. سرانه درمان برای هر نفر در ماه فعلا در سال ۱۴۰۳  تعیین نشده است و همان مبلغ 92000 هزار تومان می‌باشد.

 

نرخ هزینه بیمه خویش فرما تامین اجتماعی 
نوع بیمه و درصد نرخ هزینه
بیمه اختیاری با ½ حداقل دستمزد روزهای 31 روزه

1.481.000 تومان

بیمه مشاغل آزاد با نرخ 12 درصد

 658/000  تومان

بیمه مشاغل آزاد با نرخ 14 درصد

768/000  تومان

بیمه مشاغل آزاد با نرخ 18 درصد

987/000 تومان

 

ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، با رعایت شرایط این طرح، یعنی اشتغال به تحصیل در دانشگاه های کشور ایران و مدارک لازم که شناسنامه و کارت ملی و کارت دانشجویی متقاضی می باشد، صورت می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

اشخاصی که برای ثبت نام بیمه اختیاری، اقدام نموده اند، باید در مهلت مقرر قانونی برای پرداخت حق بیمه خود، اقدام نمایند، در غیر این صورت، بیمه آنها باطل شد و مجبور می باشند تا مجددا، برای ثبت نام این نوع از بیمه خویش فرما، اقدام کنند. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۳ می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد.

 

مهلت پرداخت حق بیمه اختیاری سال 1403، برای هر ماه، تا آخرین روز دو ماه بعد می باشد. در صورتی که در این مهلت، حق بیمه پرداخت نشود، قرارداد بیمه، از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده، باطل شده و بیمه گذار، باید مجددا برای ثبت نام بیمه اختیاری و پرداخت قیمت بیمه تامین اجتماعی اقدام نماید. ضمنا، اولین پرداخت حق بیمه این نوع از بیمه خویش فرما، باید همزمان با انعقاد قرارداد بیمه، انجام گیرد. 

 

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه یکپارچه تامین اجتماعی، یعنی samt.tamin.ir را در آن جست و جو نمایید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، مطابق تصویر زیر، نام کاربری و گذر واژه(رمز عبور) خود را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و دکمه ورود را بزنید. لازم به ذکر است که در صورت نداشتن نام کاربری و گذر واژه، ابتدا باید، برای بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید.

 

حق بیمه اختیاری

 

در این مرحله از روند پرداخت حق بیمه اختیاری خویش فرما، پس از ورود به حساب کاربری خود، در منوی بالای سایت، بر روی گزینه عملیات بیمه شدگان خاص و سپس، زیر منوی درخواست برگ پرداخت کلیک کنید.

 

نرخ هزینه حق بیمه اختیاری 1403

 

در صفحه درخواست برگ پرداخت، مشخصات هویتی و بیمه ای خود را ملاحظه می کنید. به منظور پرداخت هزینه بیمه اختیاری، مطابق نرخ سال ۱۴۰۳ ، مدت زمان پرداخت 1 ماه را در کادر مشخص شده، وارد کرده و دکمه ثبت درخواست را بزنید.

 

نرخ هزینه بیمه خویش فرما ۱۴۰۳

 

در این مرحله از مراحل پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی سال 1403، تصویری مطابق تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که در آن، شماره پیگیری درخواست و تاریخ درخواست شما، درج شده است. 

 

حق بیمه خویش فرما

 

اکنون، به منظور دریافت برگه پرداخت خود، مجددا، از بالای صفحه، بر روی گزینه عملیات بیمه شدگان خاص، کلیک کرده و گزینه دریافت برگ پرداخت را انتخاب کنید تا صفحه زیر، به شما نشان داده شود. در این صفحه، لیست برگه های پرداخت خود را ملاحظه می کنید. در مقابل ردیف حق بیمه ای که قصد پرداخت آن را داشته و هنوز هزینه آن را مطابق نرخ سازمان، پرداخت نکرده اید، یک آیکون پرونده را در ستون امکانات، ملاحظه می نمایید. بر روی این آیکون، کلیک کنید.

 

حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، برای پرداخت هزینه بیمه اختیاری سال ۱۴۰۳، لازم است تا یکی از بانک های نشان داده شده را انتخاب کرده و در مرحله بعد، با استفاده از کارت بانکی خود، هزینه فیش حق بیمه تامین اجتماعی را مطابق نرخ قانونی آن، پرداخت نمایید.

 

 نرخ هزینه بیمه اختیاری

 

لازم به ذکر است که هزینه حق بیمه اختیاری سال 1403، به روش حضوری نیز برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. بدین منظور، لازم است تا متقاضی، به شعبه بیمه تامین اجتماعی خود مراجعه کرده و با دریافت قبض حق بیمه، برای پرداخت آن، مطابق نرخ اعلام شده سازمان، اقدام نماید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق بیمه اختیاری در کانال تلگرام عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حق بیمه اختیاری پاسخ دهند.