دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی کیفری / قرار کفالت چیست و مقدار وجه الکفاله

قرار کفالت چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قرار کفالت، یکی از انواع قرارهای تامین صادره از دادسرا است که جهت تضمین حقوق بزه دیده و اطمینان از بازگشت متهم، نزد مقام قضایی، توسط بازپرس پرونده صادر می گردد و کفیل، شخصی است که به موجب قرار کفالت، توسط متهم به دادگاه معرفی می گردد و باید، از اهلیت قانونی و استطاعت مالی کافی، برخوردار باشد.

 

در میان انواع قرار هایی که در مراجع قضایی مثل دادسراها صادر می شود، یکی از مهمترین آن ها، قرار های منتهی به بازداشت هستند. قرارهایی که منتهی به بازداشت می شوند، سبب می گردند که آزادی متهم پرونده، تا قبل از رسیدگی و اثبات جرم و صدور حکم مجازات، سلب شود. اما در دو صورت، می توان بازداشت را به تعویق انداخت؛ یکی در صورت ارائه وثیقه، به موجب صدور قرار وثیقه و دیگری در صورت معرفی کفیل از طرف متهم، به موجب صدور قرار کفالت

در صورتی که متهم بتواند کفیل تعیین کند و قرار قبولی کفالت صادر شود، متهم بازداشت نخواهد شد. اما، از آنجا که صدور قرار کفالت، شرایط و قواعد مخصوص به خود را دارد، تنها در صورتی می توان از مزایای آن، بهره مند شد که این قواعد، رعایت گردند و شرایط صدور آن، وجود داشته باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که قرار کفالت چیست، انواع آن کدام است و قرار کفالت کیفری در قانون جدید، چه قواعدی دارد؛ سپس، درباره قرار قبولی کفالت، مبلغ وجه الکفاله و ویژگی های کفیل، صحبت کنیم.

قرار کفالت چیست

در پاسخ به این سوال که قرار کفالت چیست، باید گفت، هنگامی که جرمی رخ می دهد و شخص یا اشخاصی، به عنوان متهم پرونده، تحت تعقیب قرار می گیرند، ممکن است که به جهت جلوگیری از فرار متهم یا با هدف تضمین حقوق بزه دیده و زیان دیده از جرم، تا زمان تکمیل شدن تحقیقات، یکی از انواع قرار های تامین صادر گردد. 

بسته به نوع جرم ارتکابی و شرایط متهم، یکی از انواع این قرارهای تامین صادره در دادسرا که توسط بازپرس پرونده و با مصلحت اندیشی او صادر می شود، قرار کفالت می باشد که در بند "ح" ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری، از آن، تحت عنوان " اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله" نام برده شده است.

گواهی کفالت ، به گواهی گفته می شود که نشان دهنده سرپرستی یک فرد توسط دیگری است . نحوه گرفتن گواهی کفالت ، بسته به مورد ، متفاوت بوده و با مراجعه به سازمانهایی همچون نظام وظیفه ، تامین اجتماعی و غیره ، میسر است .

به موجب این قرار، متهم، شخص ثالثی تحت عنوان کفیل را به بازپرس معرفی می کند تا این فرد، با تعهد کردن وجه الکفاله، تضمین دهد که متهم را در مواقع لزوم، نزد مرجع قضایی حاضر خواهد کرد و در غیر این صورت، مبلغ وجه الکفاله مندرج در قرار کفالت صادره را بپردازد.

انواع قرار کفالت

در قسمت قبل، توضیح دادیم که قرار کفالت چیست و گفتیم که مرجع و مقام صالح صدور آن کجا و چه کسی است. در این بخش از مقاله، قصد داریم تا به یکی از پرسش های رایج در خصوص قرار کفالت، پاسخ دهیم؛ مبنی بر اینکه انواع قرار کفالت صادره برای متهم، به موجب قانون آیین دادرسی کیفری جدید، چیست؟ 

 

در پاسخ به این پرسش که انواع قرار کفالت چیست؟ باید گفت، گاهی به جهت پایین بودن میزان خسارت و برخوردار بودن جرم ارتکابی از حساسیت کم، قرار کفالت، با کفالت دارندگان جواز کسب پذیرفته می گردد و بدین ترتیب، متهم، به صورت موقت، آزاد می شود.

گاهی، به جهت بالا بودن مبلغ خسارت یا حساسیت بالای جرم ارتکابی، قرار کفالت، صرفا با کفالت کارمندان رسمی دولت که دارای فیش حقوقی و سقف حقوق مشخصی هستند، پذیرفته می گردد و پس از صدور قرار قبولی کفالت که در ادامه، در خصوص چیستی آن، توضیح خواهیم داد، متهم، موقتا، آزاد می شود.

قرار کفالت کیفری در قانون جدید

قانون آیین دادرسی کیفری جدید، قانونی است که در سال 1392، با هدف وضع مجموعه مقررات و قواعد ویژه، برای تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضایی و ضابطان دادگستری، کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، میانجیگری، صدور رای، طرق اعتراض به آرا، اجرای آرا و رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه وضع شده است. 

سوالی که مطرح می گردد این است که قرار کفالت کیفری در قانون جدید، چه وضعیتی داشته و مواقع صدور آن، چه زمانی و تحت چه شرایطی می باشد؟ لذا در این بخش، قرار کفالت کیفری در قانون جدید را مورد بررسی قرار خواهیم داد و برای این بررسی، اصل و تبصره یک و سه ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری جدید را مد نظر قرار خواهیم داد.

مستفاد از ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری جدید، در پاسخ به این پرسش که قرار کفالت کیفری در قانون جدید، چه وضعیتی داشته، باید گفت، قرار کفالت کیفری در قانون جدید نیز جهت تضمین حقوق بزه دیده و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم، صادر می گردد و سبب آزادی موقت متهم، تا زمان تعیین تکلیف پرونده می شود.

همچنین، در پاسخ به این پرسش که مواقع صدور قرار کفالت کیفری، در قانون جدید چگونه است؟ باید گفت، مستفاد از تبصره یک و سه ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری، این قرار، زمانی صادر می شود که متهم، از پذیرش قرار التزام به حضور با تعیین وجه التزام، قرار التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف، قرار التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام و قرار التزام به معرفی نوبه‏ ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام، امتناع کند و تضمین حقوق بزه‏ دیده به طریق دیگر، امکان‏ پذیر نباشد.

 

قرار قبولی کفالت چیست

زمانی که در دادسرا، برای متهم پرونده، قرار کفالت صادر می شود، متهم باید، شخصی تحت عنوان کفیل را به دادگاه، معرفی نماید تا کفیل، از حیث شرایط قانونی، مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که کفیل، شرایط قانونی مورد نظر را داشته باشد، بازپرس، اقدام به صدور قرار قبولی کفالت می نماید. ماده 223 قانون آیین دادرسی کیفری، در این باره مقرر می دارد:

"بازپرس درمورد قبول وثیقه یا کفالت، قرار صادر می نماید و پس از امضا کفیل یا وثیقه‏ گذار، خود نیز آن را امضا می کند و با درخواست کفیل یا وثیقه‏ گذار، تصویر قرار را به آنان می دهد." با توجه به این ماده، در پاسخ به این پرسش که قرار قبولی کفالت چیست؟ باید گفت؛

قرار قبولی کفایت، قراری است که توسط بازپرس پرونده، در مورد قبول کفالت شخصی که بعد از صدور قرار کفالت، از جانب متهم پرونده، به دادگاه معرفی شده، صادر می گردد و ذیل آن نیز، توسط کفیل و بازپرس، امضا شده است و این امکان وجود دارد یک نسخه از آن، در اختیار کفیل نیز قرار گیرد.

 

ملبغ وجه الکفاله

هنگامی که پس از صدور قرار کفالت، شخصی به عنوان کفیل، به دادگاه، معرفی می شود، باید تعهد کند که متهم در وقت لازم در مرجع قضایی حضور پیدا خواهد کرد و در صورتی که بعد از گذشت مدت مقرر، متهم، در مرجع قضایی حاضر نشد، کفیل، مبلغی که به عنوان وجه الکفاله در قرار کفالت صادره، تعیین شده را خواهد پرداخت.

در واقع، وجه الکفاله، تضمینی است که برای بازگردان متهم توسط کفیل، از جانب بازپرس در قرار کفالت، تعیین می شود. سوالی که مطرح می گردد این است که مقدار وجه الکفاله، چقدر است و مبنای تعیین آن چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، باید به ماده 219 قانون آیین دادرسی کیفری، مراجعه کرد. این ماده مقرر می دارد:

"مبلغ وجه التزام، وجه‏ الکفاله و وثیقه، نباید در هر حال، از خسارت وارد به بزه‏ دیده کمتر باشد. در مواردی که دیه یا خسارت زیاندیده از طریق بیمه قابل جبران است، بازپرس با لحاظ مبلغ قابل پرداخت از سوی بیمه، قرار تامین متناسب صادر می کند." بر اساس این ماده، میزان وجه الکفاله، از پرونده ای به پرونده دیگر، متغیر بوده و از خسارت وارد به بزه‏ دیده کمتر نخواهد بود.

 

ویژگی های کفیل

برای اینکه کسی بتواند کفیل متهم شود، باید از ویژگی های پیش بینی شده در قانون برای کفیل، بر خوردار باشد. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره ویژگی های کفیل صحبت کنیم که به شرح زیر می باشند و تنها با احراز آن ها است که قرار قبولی کفالت، صادر خواهد شد:

کفیل باید اهلیت قانونی داشته باشد, یعنی، از رشد، عقل و بلوغ، برخوردار بوده و مجنون یا صغیر و سفیه نباشد.

 وضعیت مالی کفیل باید به گونه ای باشد که در صورتی که متهم در موعد مقرر در دادسرا یا دادگاه حضور پیدا نکرد، بتواند وجه الکفاله را بپردازد.

بنابراین کفالت کسی پذیرفته می شود که از نظر شخصیت و موقعیت شغلی و مالی بتواند، تایید بازپرس یا مقام صالح دیگر را در صدور قرار کفالت، دریافت کند؛ اگر کفیل معرفی شده، مورد تایید باشد، قرار قبولی کفالت صادر می شود و متهم آزاد است، اما اگر کفیل، مورد قبول واقع نشود، مراتب به متهم اعلام می شود تا کفیل جدیدی معرفی کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار کفالت و مقدار وجه الکفاله در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  قرار کفالت و مقدار وجه الکفاله  پاسخ دهند .