دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / صندوق قابل معامله ETF

صندوق های قابل معامله ETF

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس، صندوق های قابل معامله یا ETF هستند. این صندوق ها این امکان را فراهم می کنند که سرمایه گذاران به طور غیر مستقیم سبدی از انواع دارایی را در قالب یک سهم در پرتفوی خود داشته باشند. صندوق های ETF ای تی اف این دارایی ها را با دقت انتخاب می کنند و سپس در قالب سهامی قابل معامله، در بازار بورس عرضه می نمایند.

 

بسیاری از افراد برای افزایش سرمایه خود و جلوگیری از راکد ماندن آن به بازار سرمایه رو می آورند و سبد سرمایه گذاری خود متشکل از انواع سهام، اوراق بهادار و... را ایجاد می کنند تا ارزش نقدینگی خود را حفظ کنند. چنانچه سرمایه گذاری بخواهد سبد سرمایه گذاری مطمئن و متنوعی داشته باشد و نگران انتخاب های خود و سودده بودن آن ها نباشد می تواند به سراغ صندوق های سرمایه گذاری برود.

این صندوق ها انواع مختلفی دارند و برای آن دسته از سرمایه گذارانی که زمان و یا اطلاعات کافی برای شناسایی سهام و اوراق سودده ندارند بسیار مناسب هستند. یکی از این صندوق های سرمایه گذاری، صندوق ETF است. این نوع صندوق، انواع دارایی از جمله سهام شرکت های مختلف، اوراق بهادار و... را در سبد خود دارد و سرمایه گذاران این صندوق می توانند هم زمان از سود رشد همه این دارایی ها بهره مند شوند.

صندوق ای تی اف ETF از این جهت سودمند است که سرمایه گذارانی که سهام این صندوق را خریداری می کنند را از جستجو سهام و طرح های سودده بی نیاز می کند و به آن ها این فرصت را می دهد که با دغدغه کمتر اقدام به سرمایه گذاری کنند. در ادامه به موضوعاتی همچون صندوق های قابل معامله ETF ای تی اف چیست، بهترین صندوق های ای تی اف، ویژگی های صندوق های قابل معامله و مزایا و معایب صندوق های ای تی اف ETF پرداخته شده است. 

ETF ای تی اف چیست؟

ETF مخفف عبارت Exchange Traded Fund و به معنای صندوق قابل معامله است. این عنوان از این جهت برای این صندوق در نظر گرفته شده است که سهام این صندوق مانند سهام عادی قابل خرید و فروش است و سرمایه گذاران می توانند طی ساعات فعالیت بازار بورس، سهام ETF خود را بفروشند. این امکان برای بعضی صندوق ها مانند صندوق سرمایه گذاری مشترک فراهم نیست و برای فروش سهام این صندوق ها نیاز است که خالص ارزش دارایی محاسبه شود و این کار ممکن است یک الی دو روز طول بکشد. از جمله صندوق های ETF می توان به صندوق دارا دوم و صندوق دارا سوم نیز اشاره کرد.

 

بنابراین قابلیت معامله سهام این صندوق مانند سایر سهامی که روزانه خرید و فروش می شوند، از مهم ترین شاخصه های ETF است. تنوع سبد صندوق سرمایه گذاری ETF  نیز از جمله دلایل محبوبیت این نوع صندوق سرمایه گذاری است، چرا که سبب می شود سرمایه گذاران انواع دارایی اعم از سهام، اوراق قرضه، کالا و... را به طور غیر مستقیم در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشند و در سود آن ها شریک شوند.

 

سهام صندوق های ETF نماد یکتا دارد و این موضوع این امکان را فراهم می کند که سرمایه گذاران بتوانند وضعیت قیمت آن را در بازار بورس رصد کنند و در صورت نیاز برای خرید و فروش این سهام اقدام کنند. سبد دارایی های صندوق های ETF  می تواند سهام و اوراق بهادار صنایع و حوزه های گوناگونی را شامل شود و این ترکیب متنوع که به با دقت و کارشناسی نیز انتخاب می شود، از جذابیت های صندوق ETF  است.

صندوق قابل معامله ETF چیست؟

صندوق قابل معامله یا صندوق های ETF از جمله صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار بورس، ارز دیجیتال و اوراق بهادار است که برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم می کند که به طور غیر مستقیم در دارایی های متنوعی به طور هم زمان سرمایه گذاری کنند. این کار از طریق  خرید سهامی که این صندوق ها ارائه می کنند، صورت می پذیرد.

 

نحوه کار صندوق های ای تی اف ETF به این صورت است که ارائه کننده این صندوق، سبدی از انواع دارایی را مشخص می کند و سپس این سبد را با نمادی یکتا به صورت سهام در بازار بورس عرضه می کند. سرمایه گذاران با خرید این سهام، به طور هم زمان در تمام دارایی هایی که این صندوق به صورت حرفه ای انتخاب کرده است، سرمایه گذاری می کنند و هر زمان که بخواهند نیز می توانند این سهام را به فروش برسانند و از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش سود ببرند.

 

از آنجا که دارایی های صندوق توسط افراد متخصص انتخاب می شوند، می توان گفت سرمایه گذاری در این صندوق ها کم ریسک است. به علاوه به دلیل تنوع این دارایی ها چنانچه  قیمت یکی از آن ها کاهشی باشد، با افزایش قیمت سایر دارایی ها، تعادل ارزش سبد صندوق حفظ می شود و در بسیاری از مواقع ارزش سهام صندوق های ETF افزایشی خواهد بود.

بهترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ای تی اف ETF

صندوق ‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سرمایه‌ گذاری در سهام، صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط و صندوق های سرمایه گذاری طلا از انواع صندوق های قابل معامله هستند که در مواردی از جمله کارمزد خرید و فروش با یکدیگر تفاوت دارند. برای تشخیص این که کدام یک از این نوع صندوق ها برای سرمایه گذاری بهترین هستند، لازم است شناخت مناسبی از هر کدام از انواع مذکور به دست آورد.

 

به علاوه صندوق‌های ای تی اف ETF برای ایجاد سبد، استراتژی های سرمایه گذاری فعال و غیرفعال را نیز در نظر دارند. به این ترتیب که در استراتژی فعال نیاز به انجام معاملات متعدد برای افزایش سود است که ریسک بالایی دارد. در مقابل، استراتژی غیر فعال، دید بلندمدت را در نظر دارد و نیاز به انجام معاملات مکرر در آن نیست و ریسک کمتری نیز دارد. بنابراین سرمایه گذاران باید دقت داشته باشند که صندوق های ETF کدام یک از این استراتژی ها را برای سبد دارایی خود در نظر دارد تا مطابق با ریسک پذیری خود، بهترین صندوق را انتخاب و سهام آن را خریداری کنند.

 

با این همه برای انتخاب بهترین صندوق ای تی اف ETF می توانید به آدرس اینترنتی fipiran.com مراجعه کنید. در این سایت با انواع صندوق های سرمایه گذاری و نماد آن ها آشنا شده و می توانید درباره هر یک اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین می توانید عملکرد صندوق های ETF را از نظر بازدهی با یکدیگر مقایسه نمایید و برای سرمایه گذاری در این صندوق ها تصمیم گیری کنید.

 

از بین صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار بورس ایران، می توان به صندوق با درآمد ثابت کیان، صندوق با درآمد ثابت کوثر یکم، صندوق آوای سهام کیان، صندوق مشترک پیشتاز، صندوق پالایشی یکم و صندوق لوتوس اشاره کرد. لازم به ذکر است چنانچه تصمیم به سرمایه گذاری در این صندوق ها را دارید، قبل از اقدام درباره هریک از آنها، اطلاعات و شناخت کافی به دست آورید.

ویژگی های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ETF

خرید و فروش سهام صندوق های سرمایه گذاری ای تی اف ETF مانند سهام عادی است. به این معنا که سرمایه گذاران می توانند در مدت زمان فعالیت بورس این سهام را به راحتی با پرداخت کارمزد معاملات بورس، خرید و فروش کنند. به علاوه افرادی که قصد سرمایه گذاری در این صندوق ها را دارند تنها با داشتن کد بورسی قادر هستند، متناسب با سرمایه خود سهام این صندوق ها را خریداری کنند. بنابراین خرید و فروش بی دردسر سهام از جمله ویژگی های صندوق های ETF است.

 

این صندوق ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد می شوند و نظارت کافی بر عملکرد این صندوق ها برقرار است و کاملا قابل اطمینان هستند. این صندوق ها بازارگردان نیز دارند تا تعادل عرضه و تقاضا برای سهام صندوق برقرار باشد. خرید و فروش سهام صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، به صورت آنلاین صورت می گیرد و نیازی به اقدام حضوری ندارد.

 

از دیگر ویژگی های این صندوق آن است که ارزش خالص دارایی یا NAV سهام برای این صندوق ها در بازار بورس در مدت زمان کوتاه دو دقیقه به روز می شود و نیازی برای انتظار یکی الی دو روزه برای محاسبه آن نیست و معاملات مربوط به صندوق هر زمان که نیاز باشد قابل انجام است. صندوق ای تی اف ETF پرداخت سود معینی را به سرمایه گذاران تضمین نمی کند و وضعیت سبد سهام به تغییر ارزش دارایی های موجود در آن بستگی دارد.

 

ویژگی مهم دیگر این نوع صندوق ها، معافیت مالیاتی آن ها است و خرید و فروش سهام آن مشمول پرداخت مالیات نمی شود. با این وجود برای معامله این سهام کارمزد دریافت می شود که مبلغ آن به فراخور نوع صندوقی که در آن سرمایه گذاری انجام گرفته است، متفاوت خواهد بود.

مزایای صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF

از آنجا که تشکیل صندوق های قابل معامله با تایید و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می پذیرد این صندوق ها از شفافیت عملیاتی کافی برخوردارند. متنوع بودن سبد سرمایه گذاری این صندوق ها مزیت دیگر آن است که موجب می شود بالانس سود و رشد کلی سبد برقرار باشد و مدیریت ریسک به خوبی انجام گیرد.

 

چون این سهام نماد یکتا دارند و مانند سهام عادی قابل خرید و فروش هستند، در بورس به راحتی معامله می شوند. به علاوه نقدشوندگی بالای سهام این صندوق ها نیز از مزایای بسیار مهم صندوق های قابل معامله است که برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم می کند که در ساعات معاملاتی بورس، سرمایه خود را از صندوق خارج و آن را نقد کنند.

 

کارمزد پایین خرید سهام صندوق های ETF در مقایسه با خرید جداگانه هر یک از سهامی که در سبد صندوق قرار دارد، از دیگر مزیت های این صندوق ها است. همچنین معافیت مالیاتی خرید و فروش واحدهای صندوق ETF از مزایای این صندوق محسوب می شود. در واقع می توان گفت سرمایه گذاری در این صندوق ها هزینه کمتری نسبت به سرمایه گذاری در سایر صندوق ها مانند صندوق سرمایه گذاری مشترک دارد.

 

سرمایه گذاران با شناخت درست از صندوق های ETF و آگاهی از استراتژی آن ها می توانند در صندوقی متناسب با ریسک پذیری خود سرمایه گذاری کنند و این موضوع به خصوص برای آن دسته از افرادی که به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک هستند، یک مزیت محسوب می شود. از دیگر مزایای این صندوق می توان به سرمایه گذاری ساده و آنلاین و همچنین امکان سرمایه گذاری با مبالغ کم اشاره کرد.

معایب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ETF

به دلیل این که سرمایه گذاری روی دارایی های سبدی که صندوق در نظر گرفته است به طور غیر مستقیم انجام می گیرد، مدیریت این دارایی به عهده صندوق است و سرمایه گذاران مدیریتی روی این دارایی ها ندارند و  تنها می توانند سهام صندوق را خرید و فروش کنند. بنابراین برای کسانی که می خواهند به طور مستقیم روی سبد دارایی های خود کنترل داشته باشند، این نوع صندوق ها ممکن است مناسب نباشد.

 

در بازار سرمایه شناخت و تحقیق کافی قبل از سرمایه گذاری بسیار مهم است. صندوق های ETF نیز با وجود قابل اطمینان بودن و آسان تر کردن سرمایه گذاری، از این قاعده مستثنی نیستند. ممکن است بعضی از این صندوق ها تنوع لازم را در سبد خود ایجاد نکرده باشند یا در نقد شوندگی دچار مشکل شوند و یا سود فروش سهام آن ها چندان قابل توجه نباشد. بنابراین باید در انتخاب این صندوق ها دقت کافی به عمل آورد.

 

یکی دیگر از مواردی که به عنوان معایب صندوق های ETF می توان عنوان کرد، محدود بود واحدهایی است که این صندوق ها عرضه می کنند. این مشکل ممکن است برای صندوق هایی که مورد توجه فعالان بازار سرمایه است، ایجاد شود و در چنین وضعیتی افرادی که مایل به سرمایه گذاری هستند باید منتظر افزایش تعداد واحدهای صندوق با مجوز سازمان بورس باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون صندوق های سرمایه گذاری ای تی اف ETF پاسخ دهند.