دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / قرار عدم اهلیت

قرار عدم اهلیت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی قرار عدم اهلیت می پردازیم .

 

هر فردی برای آن که بتواند دارای حقی که قانونگذار به موجب قانون به او داده است گردد و آن را اجرا کند باید دارای اهلیت یا صلاحیت باشد . برطبق قانون مدنی هر فردی برای اجرای حقوق مدنی خود باید دارای اهلیت قانونی باشد . برای اقامه دعوا و همچنین دفاع و خوانده دعوا بودن هم ، فرد باید دارای اهلیت باشد همانطور که در قانون نیز بیان شده است از جمله مواردی که فرد دارای اهلیت نمی باشد ، عبارتند از : صغر ( صغیر بودن) ، عدم رشد ، جنون ، یا ممنوعیت از تصرف در اموال در نتیجه حکم ورشکستگی می باشد . در صورتی که فرد فاقد اهلیت باشد در پروسه دادرسی قرار عدم اهلیت صادر می گردد . در این مقاله به بررسی قرار عدم اهلیت و اعتراض به قرار عدم اهلیت می پردازیم . 

قرار عدم اهلیت

قرار عدم اهلیت از جمله قرارهای قاطع دعوا است . بدین معنا که با صدور این قرار پرونده از دادگاه رسیدگی کننده به دعوا خارج می شود . 
برطبق ماده 84 قانون ایین دادرسی خوانده می تواند ضمن پاسخ نسبت به ماهیت دعوا ، به اینکه خواهان فاقد اهلیت قانونی برای اقامه دعوا است ، هم ایراد کند . زیرا یکی از شروط اقامه دعوا این است که فرد اهلیت قانونی داشته باشد و همچنین خوانده نیز باید دارای اهلیت برای دفاع و پاسخ در دادگاه را داشته باشد ، در غیر این صورت قرار عدم اهلیت صادر می گردد .
لازم به ذکر است که اگر فردی که دارای اهلیت نیست ، نماینده قانونی یا قضایی همراه داشته باشد که در مراجع قضایی از وی دفاع کند ، قرار عدم اهلیت صادر نمی گردد . 

اعتراض به قرار عدم اهلیت

طبق ماده 332 قانون ایین دادرسی مدنی : « قرارهای زیر قابل تجدیدنظر است ، درصورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل درخواست تجدیدنظر باشد : 
الف ـ قرار ابطال دادخواست یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شود .
ب ـ قرار رد دعوا یا عدم استماع دعوا .
ج ـ قرار سقوط دعوا .
د ـ قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا . »
از جمله قرارهای قابل تجدیدنظر ، قرار عدم اهلیت است که توسط دادگاه صادر می گردد . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار عدم اهلیت به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار عدم اهلیت​ پاسخ دهند .